dijous, 24 de febrer del 2011

Alemanya

Dijous, 17 de febrerAprofitant les festes de la Llum de Manresa, vam decidir fer una escapada a Berlin www.visitberlin.de/es.

Sortíem Barcelona amb Easyjet www.easyjet.com/CA el dijous a les 16:45 de la tarda, amb molta puntualitat i arribem a Berlín a les 19:30. Allà, al sortir de la terminal de l’aeroport de Schönefeld, hi ha varies vies per anar fins al centre de Berlin.

El tren S-bahn www.bvg.de no està just davant de l’estació; per agafar-lo es té que fer una petita caminada de 15 minuts. D’entrada dir que es la que vam fer servir nosaltres per anar fins al centre. Un cop a l’estació, s’ha de comprar el bitllet i timbrar-lo, sinó podríem tenir problemes amb els revisors.

Berlin es divideix en tres zones: A, B i C. Segons la zona a on vas, s’ha de comprar una o altre; en aquest cas, l’estació està dintre la zona B, per tant comprem A i B.

També comentar que el bitllet és vàlid per dues hores i sempre hi quan sigui en una sola direcció. Les multes en cas de que us revisor t’enganxi sense bitllet és de 40 euros!!!

Agafar el shuttle bus just davant de la terminal de l’aeroport; aquest autobús et porta fins a l’estació de metro U-bahn més propera, Rudow, Línia U7. Un cop aquí, desplaçar-se amb metro es molt senzill is’arriba pràcticament a tot arreu. Al tornar cap a l’aeroport vam utilitzar aquest mitjà de transport i hem de comentar que es molt més ràpid.

El taxi, lògicament és el mitjà de transport més ràpid, però també és el més car. Fins al centre diuen que tarda una mitja hora.

Un cop el tren arriba a Alexanderplatz, baixem del tren i agafem el metro. En aquesta estació hi passen moltes línies, i la que ens interessa a nosaltres, la línia U2, també. Baixem a U-bahn Märkisches Museum i just al davant trobem el hotel que hem reservat, el Art Hotel Berlin Mitte www.parkplaza.com/berlin-hotel-de-d-10179/germiart.

Es ja una mica tard, per tant un cop hem deixat les maletes decidim tornar a Alexanderplatz i veure aquella zona; cal dir que després dels 5 dies que estem per Berlin, es la que sens dubte més ens agrada. Les botigues estan totes tancades ja que son vora les 10 de la nit però no ens importa ja que tornarem per aquí.

Per sopar anem al restaurant que ens ha recomanat el noi que ens hem trobat al tren, el Monsier Vuong www.monsieurvuong.de, un espectacular restaurant Vietnamita. El local està ple a rebentar, amb bona música i bon ambient, amb gent de Berlin i gent de fora, i diuen que normalment es imprescindible reservar. Preu 20,40 € els dos.

Sopem els típics plats del Vietnam, caracteritzats pel seu aroma i per les herbes que hi posen. Ens encanta, com sempre.

Al sortir, tenim ganes de veure coses, de caminar, així que decidim anar fins l’hotel a peu; la decisió és molt correcte, el que passa que el fort fred que fa quasi no ens deixa ni parlar i tampoc ens entretenim gaire a mirar les coses.

Creuem el barri de Nikolaivertiel, travessem el riu Spree i ja som a l’hotel; fi del primer dia...

Divendres, 18 de febrer: Després del fred del dia anterior, esperàvem que millores, però res de res; Al sortir de l’hotel per anar a esmorzar estava nevant!!!

La ruta del dia era llarga; al sortir de l’hotel vam fer tota la Leipziger Straße fins a Potsdammer Platz. En aquesta zona es poden veure encara edificacions molt antigues, però també moltes zones en plena renovació; tot això formava part de l’antiga RDA.

Ja a Potsdammer Platz, ens quedem al·lucinats de la modernitat dels edificis que composen la plaça. Ens crida molt l’atenció un que hi ha anant cap al sud, el Potsdamer Platz Arkaden www.potsdamer-platz-arkaden.de/de/index.php, unes galeries molt modernes. A la planta baixa estan venent tiquets per entrar a la Berlinale, el famós festival de cinema de Berlin.

Creuem el carrer i anem fins al espectacular Sony Center. La cúpula es increïble!!! Llàstima que el temps no ens acompanyi ja que seria un lloc ideal per fer una paradeta.

A un altre cantó de la plaça, encara hi ha un tros de mur; es en aquest moment que veiem que al terra hi ha la línia que marca per on passava el lamentable mur. Aprofitem per llegir algunes inscripcions i per veure les fotos que hi ha penjades. Quina ràbia que fa tot plegat!!!

Seguim caminant per Eberstraße fins que arribem a l’alçada del Monument als Jueus morts a Europa www.stiftung-denkmal.de/en durant la trista època dels Nazis. Es una gran plaça composta per la tira de blocs de formigó, uns més alts que altres. Fem unes quantes fotos. A l’altre cantó del carrer ja hi ha el gran pulmó verd de Berlin, el Tiergarten.

Sortint d’aquí, a pocs metres hi ha el monument més gran i admirat de Berlin, la famosa porta de Brandenburg. Es majèstica, espectacular, però algo més petita de com ens la imaginàvem.

Gran moment.

A la plaça que hi ha la porta de Brandenburg, la Pariser Platz, arranca la gran avinguda de Berlin, la Under den Linden, plena de botigues luxoses. Val la pena caminar-hi una estona i admirar-les, entre elles, la botiga de Mercedes Benz i altres.

Perpendicular a Under den Linden hi ha el principal carrer comercial, el Friedrichstraße. Continuem caminant i fem una parada a un Starbucks. El fred ens ho demana!!!

Continuem caminant i baixem pel carrer de Friedrichstraße, el carrer que hi ha les principals botigues de la ciutat, així com alguns grans magatzems. Cap a la part sud del carrer, hi ha la zona del Check Point Charlie.

El Checkpoint Charlie va ser el més famós dels passos fronterers del Mur de Berlín entre 1945 i 1990. Obria el pas a la zona de control nord-americana amb la soviètica - on actualment s'uneixen els barris de Mitte i Kreuzberg. Només es permetia que en fessin ús els empleats militars i d'ambaixades dels aliats, estrangers, treballadors de la delegació permanent de l'RFA i funcionaris de la RDA.

La denominació Charlie procedeix de l'alfabet fonètic de l'OTAN, i és la seva tercera lletra. Checkpoint Alpha era el pas d'autopista a Helmstedt, Checkpoint Bravo el pas d'autopista a Dreilinden.

Per dinar, trobem un xiringuito súper cutre just a sota de l’estació S-bahn Friedrichstraße i es aquí on provem el nostre primer Currywurts, la famosa salsitxa Alemana amb Curry. Es una gran bomba calòrica, però es que està tant bona!!!!

A la tarda, a les 15:30 (únic grup a la setmana en castellà) tenim hora per visitar el Reichstag, l’edifici a on hi ha el Bundestag, el parlament d’Alemanya, famós entre altres coses per la seva fantàstica cúpula, construïda per Norman Foster www.bundestag.de.

La visita s’ha de reservar prèviament per internet i tenir paciència que et contestin; per temes de seguretat ho tenen molt controlat i no es fàcil anar-hi. Una altre opció és fer una reserva pel restaurant que hi ha dalt.

La noia que ens fa la visita, la Silvia, es alemana amb un bon castellà. Resulta interessant. La part final, passejant per la cúpula i veient com es fa fosc a Berlin es la millor. Recomanable.

Sortint del Reichtag tirem unes fotos des dels jardins que hi ha just al davant, Tiergarten, i ens tornem a arribar fins a la porta de Brandenburg. Les fotos de nit son molt millors que les que hem tirat el matí.

Tornem a passar pel monument als jueus i ens arribem de nou a Postdammer Platz, on ara tot té molt més color.

Agafem el metro i sortim a Hackescher Markt, sens dubte, la millor zona de Berlin pel nostre gust. Està ple de botigues de les nostres, bars de disseny, els Höfes més espectaculars (Hackesche Höfe)...

Caminem caminem i parem una estona a prendre quelcom al bar Neu www.restaurant-neu.de, dintre d’un Hofë que hem trobat.

Per sopar provem d’anar al restaurant Schwarzwaldstuben, però per desgràcia està ben ple. Per tant, escollim una nova opció i anem al Goodtime www.goodtime-berlin.de, un Tailandès que surt a la guia. A més aquest es troba molt a prop de l’hotel, a un parell d’estacions.

El restaurant molt bé, un bon Pad Thai (els dos 44 € amb ampolla de vi blanc i tot) i amb un bon ambient.

Dissabte, 19 de febrer: Avui anirem a la part Oest.

Agafem el U-bahn linia U2 ja que va directa a l’altre part de Berlin i parem a Zoologischer Garten. Aquí ens emportem una petita desil·lusió ja que veníem per veure l’església enderrocada i està totalment tapada ja que hi estan realitzant manteniment.

Per tant, decidim caminar una mica pels carrers comercials com Tauentzienstraße i Kurfürstendamm, una altre de les grans avingudes de Berlin. Aprofitem per fer unes compres a la botiga de The North Face, una de les nostres preferides anem on anem.

El que més ens agrada és l’espectacular centre comercial KaDeWe www.kadewe.de, especialment la última planta, on hi ha com petits locals on degustar diferents tipus de productes. Molt recomanable fer-hi una passadeta.

Tornem a agafar el U-bahn i canviem de barri.

Kreuzberg, segons les guies, es un dels millors barris per passejar-hi i per gaudir. Com ja hem dit, el fred no ens deixava pràcticament ni respirar, però això no ens impedeix res.

Anem al Viktoriapark, atractiu perquè hi ha un petit turonet que ofereix unes bones vistes. A l’estiu, una cascada artificial baixa pel turonet.

També ens arribem a l’antic aeroport del Hitler, el Tempelhof, ara ja tancat. Tota aquesta zona son ara grans jardins per practicar esports o per caminar.

Anem ara ja si al Curry 36 www.curry36.de, el lloc més conegut per degustar la típica salsitxa, i tal i com ja avisa la guia, hi ha cua!!! La gent menja al carrer tot i el fred que fa (-4º). Les salsitxes i la salsa son tremendes!!!!

Seguim voltant pel barri de Kreuzberg i ens parem a un mercat que ens trobem www.meine-markthalle.de. Es el lloc ideal per si voleu comprar coses de menjar per emportar.

Passem tota la tarda per aquest barri i a la tarda, anem de nou cap a la zona d’AlexanderPlatz.
Parem per descansar una estona i anem al Atame www.atame-tapasbar.de, un restaurant espanyol situat molt a prop d’Alexanderplatz.

Al vespre, abans d’anar a sopar anem a la torre de comunicacions www.tv-turm.de/es/index.php. Aquesta torre està just a la plaça d’Alexanderplatz.

L’entrada val 11 € per persona. Per pujar-hi s’ha d’esperar a que surti el teu número a les pantalles, ja que només hi ha dos ascensors. El dia i la hora fan que amb poca estoneta estiguem a dalt.

Des de la part alta, les vistes de nit de Berlin son espectaculars!!! Val la pena pujar-hi. Llàstima de la gent que no et deixa ni fer-te una foto bé!!

Al baixar de la torre, ja es tard, per tant anem cap a la zona on volem sopar aquesta nit. Tornarem a provar d’anar al restaurant Schwarzwaldstuben. Abans però ens quedem una estoneta en un acollidor retro-bar a fer una cerveseta i a descansar bàsicament del fred.

Tampoc tenim sort amb el restaurant, ja que casualment està reservat totalment ja que hi celebren una festa privada. Com que tenim gana, no ens entretindrem massa, i al trobar un restaurant Italià ens hi posem www.aldente-ristorante.de. Bo i econòmic (38,5 € els dos).

Diumenge, 20 de febrer: Avui aprofitem que es diumenge per fer una excursió, i quina millor que visitar el camp de concentració de Sachenhausen www.stiftung-bg.de/gums/en/index.htm, molt proper a Berlin.

Per arribar-hi, vem sortir aviat de l’hotel i vem anar fins a l’estació S-bahn de Friedrichstraße. Aquí, s’ha d’agafar la línia S1 i anar fins a Oranienburg, pràcticament una hora de camí.

Un cop arribem a Oranienburg, sortim de l’estació i allà hi ha una colla de taxis fent cua tot esperant algun client. Amb nosaltres no tenen sort ja que decidim fer-ho a peu, tot i el fred que fa.

La caminada és d’uns 20 minuts i està molt ben senyalitzat. L’entrada al camp es totalment gratuïta.

Un cop allà, un guia español ens ofereix els seus serveis, però preferim llogar una audioguia (6 € per persona) i fer-ho a la nostra. Si, ja sabem que no ens enterem de la meitat de les coses però som més pràctics i ens agrada anar de cara a la feina...

De la visita no val la pena fer masses comentaris; es molt recomanable anar-hi per imaginar-se la magnitud de desgracies que van fer els Nazis en aquella època. Això si, la majoria d’edificis del camp ja no existeixen, però tot i això, es recomanable al 100%.

La visita per camp ens dura quasi unes dues horetes. Tornem fina a l’estació i agafem el tren cap a Berlin de nou.

Ja a Berlin dinem en una espècie de panaderia – cafeteria que hi ha a Berlin, una cadena anomenada Kamps www.kamps.de; Tenen coses que entren molt per la vista i la veritat es que els entrapans vegetals que tenen son molt bons, per tant es una opció econòmica bastant bona.
La idea de la tarda és dedicar-la als museus; per tant ens dirigim cap allà; de pas, però, passem pel barri de Nikolaivertiel i descubrim que es una autèntica joia just al mig de la gran urbe. Tal i com hem llegit a unes quantes guies i fòrums, no sembla que estiguis a Berlin. Molt recomanable.

Al arribar a l’illa del museus, el primer que vam veure va ser la gran catedral, la Berliner Dom www.berliner-dom.deAl costat hi ha el primer dels museus, el Neues Museum www.neues-museum.de. Com que son quasi les sis de la tarda, ja estan tancant; Ho sabiem perqué ho vem veure a la guia.

El més interessant per nosaltres però, no es aquest ja que es quasi totalment dedicat a la pintura i a l’escultura, sinó el següent, el Pergamon Museum www.smb.museum/smb/standorte/index.php?p=2&objID=27&n=15, dedicat a l’antiguitat. Però incomprensiblement ens el trovem tancat. Desprès de demanar explicacions al porter ens diu que justament aquest diumenge es tanca abans. Buffff!!!!

L’últim museu que hi ha és el Bode museum www.smb.museum/smb/standorte/index.php?p=2&objID=28&n=3, al nord de l’illa i lògicament també està tancat!!!

Molt a prop d’aquí, travessant el riu Spree hi ha la gran Sinagoga de Berlin, però casualment també està tancada!! Quina mala tarda, tot i que les guies deien el contrari i que als mateixos edificis posava que estava obert, ens ho hem trobat tot tancat. Ja tenim algun altre motiu per tornar doncs.

Al vespre, al estar pràcticament tot tancat, només ens podem posar en algun bar. Tot voltant trobem un sports bar, lloc on aprofitem per fer una cerveseta esperant per anar a sopar. En el lloc on fem aquest break, hi ha una gran peixera, www.visitsealife.com/berlin, ideal per porta-hi els nens, si en tens!!

Per sopar anem al Susuru www.susuru.de, un restaurant Japonès especialitzat en sopes, i que millor que això amb el fred que fa. Molt recomanable.

Dilluns, 21 de febrer: Quan ens llevem ens trobem amb una bona sorpresa i es que per fi, veiem el sol!!! Sortim a esmorzar, a un lloc nou, que ahir a la nit vàrem veure que estava proper a l’hotel.

Ràpidament, després de sortir de l’hotel agafem el u-bahn línia U8 i anem fins l’estació de Gesundbrunnen. Allà anem a veure els bùnkers subterranis que escara es conserven http://berliner-unterwelten.de/inicio.1.2.html. Estem molt de sort ja que el tour que volem fer comença a les 10:30 (en castellà) i hi som a temps.

La primera part del tour ens resulta molt interessant. El bùnker segueix en bon estat, i en alguns encara hi ha pintura fluorescent a la paret, pintura per poder-s’hi veure quan tancaven les llums.
Sortint d’aquí, anem cap al barri de Friedrichshain. Per desgracia tenim el temps bastant just i no ens podem entretenir massa per aquí; està clar que la propera vegada que tornem dedicarem més temps a passejar pel barri. Molt a prop d’aquesta zona hi ha el East Side Gallery, una part del mur de Berlin que encara resta intacta just al seu lloc original; el mur ha estat pintat per artistes de diferents llocs i la veritat es que val molt la pena passar-s’hi i fer una bona caminada. A més, al seu just al costat del riu (que també s’ha arreglat) resulta ser una passejada molt interessant.

També val la pena passar pel pont de Oberbaumbrücke. Es espectacular i es conserva en molt bon estat. En aquest punt canviem de barri i passem al de Kreuzberg. Passegem una estona per aquí i fem temps abans de dinar (i per treure’ns el fred de sobre) tot fent una cervesa Tiger al Cafe Cream, un Vietnamita que hi ha a la mateixa plaça.

Per dinar ho tenim clar; cada dia que hem mirat la guia ens sortia que en el barri de Kreuzberg hi ha una hamburgueseria molt autèntica, situada en uns antics lavabos del metro U-bahn. Aquesta és diu Burger-Meister www.burger-meister.de.

Agafa tanda, demana l’hamburguesa que vulguis del llistat que tenen, i espera a veure el teu número en el marcador. Molt recomanables per poca pasta!!!

Ja no tenim temps per més, anem cap a l’hotel a recollir les maletes.

Finalment tornem cap a Barcelona; com ja hem dit al principi, anem fins a l’aeroport de Schönefeld amb la U-bahn, fins a Rudow, i aquí agafem el shuttle bus 171 que va fins a la terminal de l’aeroport amb poc més de 10 minuts.

L’avió surt sobre les 17:50 amb puntualitat i arriba a Barcelona a l’hora prevista, on ja ens espera l’amic Narcís per pujar-nos fins a Manresa.

Per últim comentar que ens ha agradat molt Berlin i que tant bon punt puguem, hi tornarem, això si, esperem que faci millor temps i poder gaudir del carrer, de les terrassetes www.capital-beach.eu/index.php i de tot el bon ambient que es viu en aquesta gran ciutat.